BOLASEPAK MALAYSIA...

Pertama sekali saya memohon maaf kerana memang agak kritis apabila bercakap tentang bolasepak dan sukan di Malaysia. Apabila membaca berita peluang Malaysia ke Sukan Asia tertutup, saya puas berfikir , apalagi yang sepatutnya FAM lakukan untuk meningkatkan mutu bolasepak di Malaysia. Tajuk akhbar yang saya baca menyatakan, " peluang kita ke Piala Asia tertutup!" diikuti pula dengan , "kita akan tunjuk kemampuan di Sukan SEA".

Saya telah mengikuti perkembangan bolasepak Malaysia ini sejak sekian lama. Ada beberapa perkara yang mungkin nampak kecil pada pandangan FAM tetapi wajar difikirkan! Antaranya:

1. Target sasaran yang diletakkan oleh setiap jurulatih kita adalah terlalu rendah. Kita masih meletakkan target sekadar 'mencari pengalaman', dapat masuk suku akhir ", dan sebagainya yang memperlihatkan target yang rendah. Sedangkan negara lain bercita-cita meletakkan sasaran menang pingat, kita sekadar 'mencari pengalaman!' Secara psikologinya, ini akan mengundang usaha dan komitmen yang rendah daripada setiap pemain dan jurulatih! Malaysia sepatutnya sudah berada jauh di depan berbanding negara-negara serantau. Kita sudah terlalu jauh ketinggalan sedangkan FAM sekadar berpuas hati dan mensasarkan pencapaian di tahap rendah!

2. Para pegawai dan jurulatih juga harus lebih komited dan bertanggungjawab dengan target yang disasarkan. Jika tidak mampu mencapainya, pegawai atau jurulatih harus berani bertanggungjawab dan meletak jawatan. Di Malaysia nampaknya orang kurang mahu bertanggungjawab. Biarlah berpuluh kali gagal, tetapi muka yang sama masih memegang jawatan tersebut tanpa rasa bersalah! Lihat komitmen jurulatih di Eropah yang berani meletak jawatan atau dipecat jika gagal dalam misi mereka. Mungkin FAM kena memilih jurulatih yang bermotivasi lebih tinggi dan berani meletakkan target yang tinggi untuk bolasepak Malaysia bergerak lebih pantas dan ke depan.

3. Liga bolasepak Malaysia juga perlu diberikan nafas dan wajah baru agar tidak terus kehilangan penonton. Perlu diakui liga Malaysia semakin tidak menarik, hambar dan hilang kualiti! Perubahan yang drastik dan lebih berani perlu dilakukan oleh FAM dan pengurusan bolasepak negeri untuk mengembalikan mutu bolasepak kita. Pemain import yang berkualiti perlu dibawa masuk semula untuk membolehkan pemain kita mendapat pengalaman bermain dengan corak permainan luar negara dan belajar teknik permainan profesional.

4. Aspek pemakanan pemain dan diet juga perlu diberikan perhatian agar pemain kita mempunyai kekuatan fizikal dan saiz yang boleh menandingi pemain luar negara. Saiz pemain kita pada hakikatnya semakin mengecil berbanding pemain lain di rantau ini! Pemain perlu dididik tentang aspek pemakanan dan bukannya lokek dengan wang gaji puluhan ribu sehinggakan aspek pemakanan diabaikan! FAM mungkin boleh buat kajian mengenai saiz pemain kita berbanding Korea, Jepun , Singapura hatta Vietnam.

5. Saya juga melihat antara punca kemerosotan bolasepak kita adalah berpunca daripada sistem pertandingan di peringkat sekolah lagi. Lihatlah bagaimana teruknya sistem kalah mati dan berpusat yang dijalankan di kebanyakan daerah atau negeri bagi pertandingan yang melibatkan sekolah-sekolah. Pelajar hanya berlatih sekadar 2 minggu dan bermain untuk 3 hari dalam setahun. Selepas kalah, mereka akan mula berlatih semula pada tahun hadapannya. Bermakna dalam setahun, hanya 2 minggu sahaja pelajar bermain! Benar kita ada sekolah sukan, akademi bolasepak dan sebagai, tetapi soalnya berapa kerat pemain yang dapat memasuki pusat-pusat sebegitu! Kesannya kita amat kekurangan pemain di peringkat kebangsaan. Kita kekurangan pelapis.

Banyak lagi penyakit bolasepak Malaysia ini. Soalnya adakah FAM benar-benar sedar.

MENGEMBALIKAN SEKOLAH VOKASIONAL...

Hasrat Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengembalikan semula sebahagian daripada sekolah-sekolah teknik kepada sekolah vakasional adalah sesuatu yang amat dialu-alukan dan wajar! Reaksi pertama saya ialah, saya bersyukur dan sudah seharusnya dilakukan sejak sekian lama. Ia juga dilihat sebagai suatu tindakan yang boleh mengatasi banyak masalah berkaitan pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah.

Apabila dasar Kementerian Pelajaran yang menghapuskan semua sekolah-sekolah vokasional dengan alasan untuk meningkatkan taraf sekolah-sekolah vakasional, ia memberikan kesan yang besar terutamanya kepada golongan pelajar yang lemah di dalam akademik tetapi baik di dalam aspek kemahiran. Masalah timbul apabila syarat kemasukan ke sekolah-sekolah teknik ini dinaikkan dan menyebabkan pelajar yang lemah di dalam akademik ini kehilangan tempat untuk meneruskan pengajian mereka seperti semasa wujudnya sekolah vakasional dahulu.

Benar, kementerian telah mewujudkan kelas-kelas MPV di sekolah-sekolah. Malangnya timbul beberapa masalah:

1. Pelajar MPV berasa rendah diri berbanding dengan pelajar lain.
2. Pelajar tidak berminat belajar subjek akademik lain, menyebabkan berlaku masalah disiplin
apabila pelajar tidak minat berada di dalam kelas. Mereka jadi liar disebabkan tidak mampu
mengikuti mata pelajaran akademik berbanding subjek kemahiran ini.

Akibatnya , rata-rata pelajar kelas MPV tidak mampu meneruskan pembelajaran di peringkat lebih tinggi selepas SPM kerana kebanyakan mereka gagal di dalam peperiksaan tersebut. Masalah disiplin juga meningkat dengan kehadiran pelajar-pelajar ini.

Oleh itu, wajar sekali sekolah-sekolah vakasional ini dikembalikan semula kepada kedudukannya sebelum ini.

Senario semasa juga mewajarkan kewujudan semula sekolah vokasional ini. Majikan kini lebih berminat untuk mendapatkan tenaga kerja yang mempunyai kemahiran berbanding mereka yang mempunyai pendidikan asas selepas SPM. Keperluan untuk mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing juga harus dilihat sebagai suatu kewajaran kepada usaha melahirkan tenaga kerja tempatan yang mahir melalui lepasan sekolah vokasional. Sudah sampai masanya kementerian dan kerajaan menumpukan usaha yang lebih berfokus dalam menentukan bentuk tenaga kerja yang hendak dilahirkan selepas SPM. Kalau dibuat kajian, kita akan dapati ramai usahawan atau kontraktor yang berjaya dahulu adalah lahir daripada sekolah vokasional.

Usaha ini harus disokong oleh semua pihak khususnya ibubapa. Ramai ibubapa yang tidak setuju jika ada anak mereka yang di tempatkan di kelas MPV. Mereka melihat kelas-kelas begini sebagai kelas pelajar lemah. Ibubapa tidak mahu menerima hakikat keadaan anak mereka yang tidak mampu mengikuti pembelajaran di kelas-kelas akademik. Mereka tidak melihat potensi anak mereka di sudut kemahiran yang ada pada anak -anak mereka. Diharapkan dengan adanya sekolah vokasional ini semua perasaan ini akan dapat diatasi demi masa depan anak-anak dan generasi masa depan. Sekurang-kurang kita masih tidak terlambat daripada melihat membiarkan generasi kita terus hanyut dan terbiar...

Never Give Up-

STEPHEN COVEY- 10/90 PRINCIPLE