FAM TIDAK PERNAH BELAJAR!

MELUCUKAN!... Itulah tanggapan pertama ketika membaca keputusan FAM yang hanya menggantung Halim Napi selama 3 bulan akibat tindakannya menumbuk, memijak pemain Negeri Sembilan dan menyebabkan berlakunya rusahan di Kota Bahru sebaik tamat perlawanan separuh akhir pertama Piala FA lalu. Alasannya, kesalahan ini bukan kesalahan berulang dan Kelatan FA telah mengambil tindakan ke atas beliau!...

"Kalaulah berlaku di Eropah, sudah pasti bukan itu hukumannya. Dan sudah pasti lebih berat lagi di kenakan ke atas Halim Napi dan FA Kelantan!" Tanda tanya yang timbul dalam fikiran saya , " Apakah FAM tidak menyimpan rekod tindakan ganas Halim Napi?.

Saya percaya, FAM ada menyimpan rekod. Tetapi disebabkan politik bolasepak atau begitu lemahnya FAM yang tidak bersikap profesional, maka begitulah jadinya! Tidak hairanlah kenapa bolasepak Malaysia tidak maju. FAM terlalu lemah dan tidak profesional, terutamanya dalam menerapkan disiplin kepada pemain dan pasukan. Ini bukan kes pertama. Banyak kali dah!

Kadang-kadang kita geli hati apabila mendengar keputusan dan cakap-cakap tidak profesionalnya orang-orang di FAM. FAM masih menerima alasan "bodoh' jurulatih seperti kalah disebabkan kita main pukul 2 petang ! Hai!...Malaysia main bola sesama sendiri atau berlawan dengan pasukan yang bermain pada waktu yang sama! Kenapa FAM tidak lihat tahap disiplin pemain, pegawai dan tahap fizikal pemain kita yang lembik! Tengok fizikal pemain kita dengan pemain Vietnam pun kita kalah!

Mungkin ada kebenaran kata-kata orang, FAM perlukan rombakan besar-besaran...! Lantik orang yang betul-betul mahir bolasepak , bukan ahli politik yang menggunakan kedudukan untuk cari peluang menonjol diri. Atau , serahkan kepada ahli koperat agar bolasepak diurus sebagai entiti bisnes yang berteraskan keuntungan! Bolasepak sebenarnya adalah suatu bisnes yang besar modalnya, malahan jutaan ! Malangnya kalau dilihat, bolasepak kita masih ditakuk lama. Kita mengendalikan bolasepak , seperti mengendalikan kedai runcit di kampung -kampung terpencil dan bukan seperti mengendalikan pasaraya besar! Nak cari jalan pastikan penonton datang ke stadium dalam jumlah yang ramai pun , kita tak tahu jalan penyelesaiannya! Malang..malang... kita hanya bangga dengan kemudahan hebat, pasukan makin teruk... Ada suatu tanggapan ketika ini tentang bolasepak Malaysia, " Kalau Malaysia kalah orang tak hairan, tapi akan jadi pelik kalau Malaysia menang!...Tandanya ..tahap keyakinan penonton kepada bolasepak Malaysia dan FAM telah menjunam jauh seperti kedudukannya di dalan ranking FIFA yang semakin hari semakin jauh ke bawah....

0 comments:

Post a Comment

Never Give Up-

STEPHEN COVEY- 10/90 PRINCIPLE