Hoki vs Bolasepak Malaysia

Topik berkaitan dengan sukan , sentiasa menjadi suatu topik yang amat banyak diperkatakan oleh rakyat Malaysia khususnya para peminat dan penyokong pasukan . Apatah lagi kalau ia melibatkan pasukan kebangsaan. Antara sukan yang popular dan hangat diperkatakan ialah sukan badminton, bola sepak dan hoki. ini memandangkan ketiga-tiga jenis sukan ini merupakan sukan yang popular dan pernah mencatat kejayaan besar di peringkat antarabangsa dan merupakan antara sukan yang disegani oleh negara lain sebelum ini.

Nasib sukan badminton walau bagaimanapun masih dianggap baik kerana kejatuhan dan kemorosotannya tidaklah ketara . Pencapaiannya walaupun tidak secara konsisten, namun masih mampu mencata kejayaan yang tidak memalukan .

Berbeza pula dengan nasib sukan bolasepak  dan hoki negara. Pasukan hoki negara yang pernah mendapat tempat keempat di dalam pertandingan Piala Dunia 1975  di Kuala Lumpur, kini mengalami kemerosotan yang amat ketara. Apatahlagi apabila kalah di dalam semua perlawanan di pertandingan Piala Dunia baru-baru ini dan kekalahan yang paling memalukan apabila kalah kepada Trinidad & Tobago di dalam Sukan Komenwelth yang baru saja tamat di Glasgow , Scotland.

Nasib yang lebih malang lagi adalah yang dialami oleh pasukan bolasepak negara yang terus terperosok ke ranking bawah.

Namun apa yang saya cuba ketengahkan di sini ialah tentang peri pentingnya kita memiliki pegawai yang berkemahiran tinggi dan mempunyai visi yang hebat untuk mengubah nasib pasukan kebangsaan kita. Kita lihat pasukan hoki negara , semenjak bertukarnya jurulatih prestasi pasukan hoki negara merosot dengan teruk. Apakah punca yang menyebabkan ini terjadi ?

Kemungkinan di sinilah letakknya, betapa pentingnya pengalaman dan kredibeliti jurulatih itu di dalam merancanakan kemajuan pasukan. Jurulatih sama seperti seorang pemimpin , harus punyai kemahiran dan minda hebat untuk membawa pasukan ke mercu kejayaan. Jurulatih mestilah berani membuat percubaan dan berani  mengambil risiko membawa perubahan di dalam hal pemilihan pemain dan rejim latihan yang berkesan. Jurulatih juga harus mempunyai minda kelas pertama dan visi untuk menjadi yang terbaik. Lihatlah pasukan-pasukan lain di dunia ini yang berubah dengan kehadiran jurulatih yang hebat. Manchester United yang terumbang ambing semasa kendalian Davis Moyes , kini kembali bertenaga dengan kehadiran Louis Van Gal.

Soalnya adakah jurulatih Malaysia layak untuk memimpin pasukan negara.


0 comments:

Post a Comment

Never Give Up-

STEPHEN COVEY- 10/90 PRINCIPLE