CIKGU TAN...



CIKGU TAN


Cikgu Tan memang seoarng guru yang lembut. Selama berpuluh tahun mengajar , tidak pernah terdengar dia meninggikan suaranya kepada pelajar-pelajarnya. Selain sifatnya memang pendiam, lemah lembut, mungkin juga usianya yang sudah hamoir menjangkau 50 tahun memberi kesan terhadap tingkahlakunya yang sebegitu.

Cikgu Tan memang sorang guru yang rajin, Segala tugas yang diamanahkan, pasti akan dilaksanakan dengan tekun. Dia akan berasa susah hati  jika anak didiknya gagal di dalam peperiksaan.

Namun begitu, kelembutannya inilah yang sering digunakan oleh beberapa orang pelajar nakal untuk tidak mengikut arahannya. Sifat lembut terhadap anak-anaknya yang sebaya dengan anak=anak didiknya terbaw-bawa ke dalam bilik darjah. Dia memang tidak suka marah-marah. Cikgu Tan akan berasa susah hati jika dia terpaksa meninggikan suaranya kepada pelajar-pelajarnya. Tambah susah hatinya ,jika ada pelajar yang maeah-marah pula kepadanya.

Lai Meng, Mei Kwan, dan Mee Ling adalah tiga orang pelajar kelasnya di tingkatan 2 Seroja, Sebagai kawan rapat yang tinggal di tempat yang sama, sikap dan tingkahlaku mereka seakan-akan sama sahaja. Degil, pembengis, enggan ikut perintah guru dan malas menyiapkan kerja rumah sudah menjadi panggilan yang sering ditujukan kepada mereka oleh hamper semua guru yang mengajar di kelas tersebut. Sikap Cikgu Tan yang sentiasa menekan setiap pelajar menyiapkan tugasan mereka dngan lengkap dan betul ternyata menjadi pisau yang menghiris dada mereka setiap hari. Wajah, kata-kata dan arahan Cikgu Tan sudah menjadi duri yang mencucuk mata dan setiap denyut nadi mereka. Sepakat mereka bertekad,

 ‘ Jangan peduli cakap Cikgu Tan!’ Idea Mee Ling itu cepat disokong oleh dua lagi rakannya itu,
‘Kita tengok , apa dia boleh buat! Cikgu Tan tu lembik! Tak kan berani dia nak bertindak “, sampuk Mei Kwan menyokong kata-kata rakannya tadi.

Ketika kelibat Cikgu Tan melangkah masuk ke dalam kelas  2 Seroja pada hari itu, ketiga-tiga sudah nekad.

“Hari ini…kau siap Cikgu Tan!”.

“Berlagak! Tak guna!

“Benciiiiiiiiiiii…………..

Perasaan itu berlumba-lumba masuk ke minda mereka . Kebencian itu semakin membuak-buak apabila cikgu Tan menghampirui meja mereka.

“Kamu bertiga! Mana buku latihan kamu! Kenapa kamu tak hantar kepada saya semalam”, tegur Cikgu Tan agak keras daripada biasa.

“Dah banyak kali saya bagi tau awak, kenapa awak tak mahu dengar!”, Cikgu Tan mula meluahkan rasa tak puas hati terhadap  mereka yang selama ini dipendamnya.

“Awak nak jadi apa kalau begini sikap awak!”. Rungut Cikgu Tan.

Pengajaran pada hari itu terhenti seketika. Kata-kata Cikgu Tan menarik perhatian pelajar lain ke arah meja ketiga-tiga pelajar tersebut

Ternyata kata-kata Cikgu Tan tidak memberi kesan positif di telina mereka bertiga. Sebaliknya ia disambut dengan jelingan kebencian dan marah serta dendam yang meluap-luap!

“Sial  punya orang tua! Tangkas kata-kata itu terpancul dari mulut Lai Meng,

“Lebih baik mampus! , sambung Mei Kwan

“ Minta-minta biar berlanggar kereta balik nanti.! Biar cepat mati! “, sampuk Mee Ling dengan kebenciaan yang membuak-buak.

Kata-kata itu membuatkan Cikgu Tan tersentak. Tidak diduganya sama-sekali pelajar nya itu sanggup mendoakan kematiannya! Kebimbangan dan ketakutan kini menguasai dirinya! Apakah ia akan berlaku nanti! Ketika itu juga ingatannya terus kepada 2 oarang anaknya yang masih bersekolah.
Andainya berlaku seperti yang didoakan, siapakah yang akan menjaga anak-anaknya.

Cikgu Tan terduduk di meja guru. Moodnya untuk mengajar pada hari itu, seakan diragut.
Cikgu Tan termenung di mejanya. Pelajar-pelajar diminta menyiapkan latihan yang terdapat di dalam buku latihan sahaja. Dia tidak berminat lagi untuk mengajar pada hari itu!

Peristiwa itu terus dilaporkan kepada Cikgu Farid. Sebagai guru disiplin, Cikgu Farid harus bertindak terhadap pelajar tersebut. Itu harapannya. Cikgu Tan akan puas jika ketiga-tiganya diambil tindakan.

“Cikgu Farid, tolong ambil tindakan kepada mereka. Mereka sudah biadap dengan saya. Cikgu rotan saja mereka! Pelbagai cadangan dilontarkan oleh Cikgu Tan. Hatinya akan tetap sakit selagi ketiga-tiganya tidak dihukum. Patut sangat mereka itu dirotan! Biar padan muka mereka!

Cikgu Farid tersenyum mendengarkan cerita dan cadangan-cadangan tindakan daripada Cikgu Tan itu. Rasa pelik timbul di dalam dirinya. Jarang benar pelajar perempuan Cina yang bermasalah seperti itu, di sapanjang pengalamannya sebagai guru disiplin di sekolah itu. Kelucuan timbul juga di dalam hatinya apabila melihatkan kerisauan Cikgu Tan apabila bercerita tentang sumpahan pelajar itu/ Pelik juga kenapa Cikgu Tan seolah-olah percaya akan sumpahan itu!

Pada pagi Rabu itu, Cikgu Farid sudah bersedia di bilik disiplin. Ketiks pintu bilik itu diketuk, dia sudah dapat menjangkakan ketiga-tiga pelajar itulah yang akan mengadapnya pada pagi itu. Cara ketukan di pintu sudah memberikannya bayangan jenis pelajar yang akan dihadapinya. Kemunculan wajah mereka apabila daun pintu bilik di buka mengesahkan apa yang ada dalam fikiranya dan membayangkan masalah yang dihadapi oleh cikgu Tan selama ini.

“ Apa yang awak cakap kepada Cikgu Tan semasa di kelas semalam?

Soal cikgu Farid keras. Namun ia disambut dengan jelingan dan wajah yang dibaluti seribu kebencian dan kemarahan oleh ketiga-tiganya.

“Kenapa tak jawab! Awak nak saya pukul awak dengan rotan ini? Herdik Cikgu Farid. Serentak itu juga rotan panjang di tangannya dihentakkan ke meja dengan kuat.

Beberapa orang pelajar yang lalu di koridor luar bilik itu tersentak ketakutan. Bunyi tapak kaki berlari pantas kedengaran di dalam bilik itu. Bunyi begitu selalunya menandakan ada pelajar yang akan dihukum rotan. Setiap pelajar di sekolah itu sudah maklum pukulan rotan itu mesti datangnya daripada cikgu Farid. Sesiapa yang pernah masuk ke bilik itu sudah tahu bagaimana kecutnya perut apabula berada di situ,

“Awak jangan nak bersikap biadap kepada guru sekolah ini!.

“Awak ingat awak dah pandai sangat! Tak nak dengar cakap cikgu lagi!

“Kalau nak ikut perangai awak, cari saja sekolah lain, Sekolah yang boleh ikut apa kemahuan awak….!”

Segala kemarahan dihamburkan ke muka ketiga-tiga pelajar itu. Cikgu Farid pun tak tahu berapa banyak kata-kata ugutan yang dilemparkan kepada mereka.

Kemarahan Cikgu Farid semakin memuncak . Bukan saja soalannya tidak dijawab oleh mereka , malahan ia masih dibalas dengan pandangan yang penuh kebenciaan dan penghinaan! Cikgu Farid ternyata tercabar!

Cikgu Farid terdiam sebentar! Pelik! Selalunya tidak ada pelajar yang masih bertahan dengan keegoaan mereka apabila diherdik sebegitu oleh cikgu Farid.

Otaknya berlegar memikirkan apakah tindakan selanjutnya yang harus diambilnya! Suasana bilik itu bertukar sunyi seketika,

“Baiklah!”, suara cikgu Farid mula bertukar lembut.

“Awak bertiga ada ayah tak?”, Tanya cikgu Farid sambil memandang tepat kearah ketiga-tiga pelajar di depannya itu.

“Ada!”, terpancul suara lembut dari mulut  ketiga-tiga mereka!

Cikgu Farid terkejut sebentar! Hampir 10 minit dia memarahi mereka, namun tak sepatah kata yang keluar.

“Pelik pula pelajar ni”, bisik hatinya.

“Awak sayang pada ayah awak?”. Sambung Cikdu Farid meneruskan kata-kata lembutnya.

“Sayang ,cikgu”,

“Kenapa awak sayangkan ayah awak?”, Tanya cikgu Farid lagi

“Mestilah cikgu!”. Kelembutan kata-kata mereka membuatkan cikgu Farid mula sedar akan kesilapannya sebentar tadi.

“Kenapa perlu sayang sama yah awak! Awak mahu kalau ayah awak meninggal dunia!”, sambung cikgu Farid terus menguji sikap anak muridnya itu,

“Mestilah tak mahu cikgu, Kalau ayah kami tiada siapa nak bagi kami makan, Siapa nak bagi kami wang untuk sekolah!”. Jawab Mee Ling yang selama ini mendiamkan diri,

“Baiklah! Jadi maknanya awak semua sayang akan ayanh awak. Awak tidak mahu ayah awak mati!”, cikgu Farid mula cuba menyampaikan isi soalanya yang sebenar.

“Awak tau tak? “.soal cikgu Farid lagi

“Cikgu Tan juga ada anak. Sama seperti kamu! Dia sayang sama ayah dia. Dia tak mahu Cikgu Tan mati”, ujar Cikgu Farid menyampaikan maksud sebenar persoalannya itu.

Seketika itu, cikgu Farid terdengar esakan daripada ketiga-tiganya. Ternyata mereka benar-benar menangis! Air mata mula membasahi pipi ketiga-tiga mereka. Cikgu Farid tergamam seketika ! Dia tak percaya dengan apa yang berlaku di depan matanya.

“Kami minta maaf , cikgu! Kami takkan buat jahat lagi, Maaf, cikgu!!!!”

Seketika itu juga, perasaan sebak menusuk  hati Cikgu Farid. Di depan mata dia melihat wajah anak-anak muridnya yang benar-benar jujur dan murni. Sikap yang tidak pernah difahaminya sejak awal tadi. Juga mungkin yang tidak pernah dikenali oleh rakan-rakan gurunya selama ini.













0 comments:

Post a Comment

Never Give Up-

STEPHEN COVEY- 10/90 PRINCIPLE